El mes de gener ha sigut intens al curs anual de Guió de Sèries! Repreníem les classes després del Nadal amb la masterclass impartida per la Maria Cervera, de la productora Plano a Plano (‘El príncipe’, ‘Allí abajo’, ‘El caso’, ‘La verdad’).

I hem tancat el primer mes de l’any amb un altre convidat de luxe: l’Ivan Mercadé, cap de guionistes d’Arca Audiovisual (Filmax). Ha treballat a sèries com ‘Polseres Vermelles’ o ‘Cites’. El seu darrer projecte és ‘Sé quién eres’ (Telecinco), del qual n’és el cap de guionistes i el co-creador, juntament amb el director Pau Freixas.

EL PROCÉS CREATIU DE ‘SÉ QUIÉN ERES’ | veure tràiler

La ficció, actualment en emissió a Telecinco, va néixer d’una idea molt concreta que poc a poc es va anar fent més i més complexa: un home amnèsic que, al no recordar res del seu passat, té la possibilitat de començar de zero.

L’Ivan, el Pau i l’equip de guionistes van estar parlant durant mesos sobre la idea, la tesi i el concepte. I un cop el plantejament va esdevenir més sòlid, van centrar-se única i exclusivament en la construcció de personatges, que els hi va portar 3 mesos més de feina.

La intenció dels creadors era construir uns personatges polièdrics, que tinguessin a la vegada una part lluminosa i una altra de fosca. Així, fent que els personatges fossin tridimensionals, la història tindria més veritat i sentiment, que és el que finalment ens emociona.

espai

QUÈ ÉS IMPORTANT TENIR EN COMPTE A L’HORA DE TREBALLAR EN UNA SÈRIE?

Segons l’Ivan, el guionista hauria de tenir veu en tots els estadis pels quals passa la sèrie: des de la preproducció a la postproducció i la posterior emissió. I perquè això succeeixi és imprescindible comptar amb un director que vegi la importància del guió i de la figura del guionista.

 

El tàndem creatiu format pel Pau Freixas i l’Ivan Mercadé funciona des de fa anys. Cadascú des del seu càrrec busca el millor per la sèrie i sempre procuren anar a favor de la història.

L’Ivan va animar-nos a “batallar totes les batalles a muerte, argumentant sempre les nostres decisions i idees, i defensant el que nosaltres, com a creadors, creiem que és el millor per la nostra història. Això sí, sabent escoltar els consells de l’equip, que també ha d’anar en la mateixa direcció.

També ens va recordar que per escriure qualsevol proposta de ficció “s’ha de buscar la veritat i intentar fer sempre el que ens molaria veure; trobant llocs comuns del que a nosaltres ens emociona i escrivint des de la veritat. Així s’arriba a l’espectador, a qui sempre s’ha de tenir en compte”.

I finalment l’Ivan ens va aconsellar que com a professionals, hauríem de poder fer dos visionats d’un sol projecte: el primer com a espectadors, amb una mirada neta; i el segon, ja com a professionals, analitzant-ne tots els detalls.