LA MASTERCLASS

Showrunners i O · estudio creativo hem impulsat una iniciativa per donar a conèixer el procés creatiu de les pel·lícules espanyoles estrenades recentment.

Rodrigo Sorogoyen va ser el primer convidat a aquest cicle, que va permetre als assistents descobrir la gestació del llargmetratge “Que Dios nos perdone” de la mà del seu director i co-guionista.

La sala Vegetal d’O · estudio creativo va acollir aquesta masterclass, adreçada als alumnes del curs de guió de cinema, i de guió de sèries, i a professionals de la industria.

espai

La masterclass impartida a la Sala Vegetal d’O · estudio creativo

espai

LES CLAUS DE ‘QUE DIOS NOS PERDONE’ | Veure tràiler

És un thriller ambientat en un moment convuls a Madrid, l’agost de 2011, coincidint amb la visita del Papa Benet XVI a Espanya i el moviment del 15-M. El film ha rebut nombrosos reconeixements, entre els quals el Premi al Millor Guió a la 64a edició del Festival de San Sebastián, i 6 nominacions a la 31a edició dels Premis Goya.

Sorogoyen va explicar que tant ell com la seva companya artística, la guionista Isabel Peña, volien parlar de la violència tant a través dels seus tres personatges principals, com la que és inherent a la nostra societat actual.

I perquè té aquest títol?

L’expressió ‘que Dios nos perdone’ conté dues idees importants de la pel·lícula: Déu i el perdó. Per una banda, la part religiosa ve donada pel context del film i per la vessant creient de les víctimes de l’assassí. I per l’altra, el perdó parla dels tres protagonistes: tres homes violents que en el fons, el que busquen és ésser perdonats.

Sorogoyen va manifestar que els interessava abordar la quotidianitat d’un assassí, i es preguntaven: com un assassí torna a casa? Per aquest motiu, van voler presentar-lo en el minut 90 perquè l’espectador tingues temps de conèixer-lo. Els guionistes volien mostrar també que la violència no és redemptora.

espai

SOROGOYEN GUIONISTA: EL PROCÉS D’ESCRIPTURA A 4 MANS

Rodrigo Sorogoyen i Isabel Peña al Festival de San Sebastián

espai

Sorogoyen i Peña han escrit junts dues pel·lícules i ja van a per la tercera. Aquest tàndem creatiu funciona des que van plantejar Stockholm, amb la qual van aconseguir tres Biznagas de Plata al Festival de Málaga i la Menció Especial del Jurat de la Crítica. Aquesta també va alçar-se com la Millor Pel·lícula als Feroz 2014 i li va suposar a Sorogoyen la nominació al Millor Director Novell als Goya 2014.

I com s’ho fan per posar en comú les idees i avançar en una mateixa direcció?

El cineasta va insistir en la importància que li donen al desenvolupament de la idea durant la fase inicial. El seu mètode de treball consisteix en estar sis mesos només conversant, donant-hi voltes i passant-se apunts sobre com haurien d’enfocar la història que tenen entre mans. Durant aquest temps, decideixen quins seran els pilars de la pel·lícula. És a dir, allò que la sustenta, les idees de base que la definiran.

I un cop tenen clar com és la història, comencen a estructurar-la fins que arriben a l’escaleta. A partir d’aquesta fase, es reparteixen la feina equitativament i finalment s’intercanvien les escenes que han escrit, per fer-ne les correccions pertinents i aconseguir un resultat coherent i cohesionat. En el cas de “Que Dios nos perdone” van escriure nou versions del guió.

espai

SOROGOYEN DIRECTOR: ELS CONCEPTES QUE S’HAN DE DOMINAR

Imatge del rodatge de ‘Que Dios nos perdone

espai

A partir de la seva experiència, el cineasta considera que qualsevol director ha de dominar tres conceptes fonamentals: convèncer, decidir i renunciar.

En primer lloc, un director ha de poder convèncer l’equip que el projecte val la pena i ser el primer en defensar-lo a tota hora.

En segon lloc, és important que tingui capacitat de lideratge i de decisió, tant en processos llargs com en situacions límit, en què no hi ha temps per la reflexió. Dirigir sempre és un repte, i requereix de caràcter perquè “aquest pànic als problemes, és un problema”.

Per Sorogoyen “el cinema és l’art de la renúncia, però has de tenir molt clar a que no pots renunciar, has de saber quines batalles no pots perdre”. Com que el procés creatiu és una cosa viva, és important anar a favor del projecte i saber a què es pot renunciar i a què no, aconseguint que la història es mantingui fidel a la seva essència.

A punt de rodar el seu quart llargmetratge, i fruit de l’experiència, el cineasta va explicar que “mai quedarà la pel·lícula que vas pensar, i si t’obsessiones amb això, et frustres”.

espai

EL NOU PROJECTE DE RODRIGO SOROGOYEN

Per acabar la masterclass, Sorogoyen va avançar-nos alguns detalls del projecte sobre el qual està treballant actualment, en una nova col·laboració amb Isabel Peña.

Aquest se centrarà a l’Espanya de 2007, just abans de la crisi, i seguirà la vida d’un polític corrupte. No és un biopic de cap polític en particular, és un personatge que han creat arran dels múltiples casos de corrupció que han aflorat els darrers anys. És tracta d’un thriller que parteix de la pregunta: t’has parat a pensar en el que estàs fent?, i parteix de la premissa, de que moltes de les persones que han estat corruptes, no s’han parat de debò a reflexionar sobre la seva conducta.

espai

UN CAP DE SETMANA INTENS

A més a més de la masterclass, Sorogoyen va impartir un taller intensiu de guió de 12 hores a Showrunners en el qual es van treballar aspectes com la gestació de la idea, la tesi de les pel·lícules, la creació de personatges, l’estructura i, en definitiva, la construcció d’una bona història.

El format de taller va permetre un tracte molt proper amb els alumnes, els quals van poder treballar les seves idees i donar-los una nova visió gràcies als consells de Sorogoyen, i a través de la pròpia experiència del cineasta.