Els alumnes del curs anual de Guió de Sèries a la masterclass del José Ramón Fernández

espai

El guionista José Ramón Fernández se suma a la llista de convidats que hem anat tenint a les masterclasses de Showrunners BCN: l’Ivan Mercadé, la Maria Cervera, el Miguel Ibáñez i la Patrícia Font i el cineasta Rodrigo Sorogoyen.

El Jotha (José Ramón) porta 12 anys a la professió com a guionista de ficció i de no ficció. Ha treballat a sèries com Kubala, Moreno i Manchón (TV3), El Ministerio del Tiempo (TVE) o Ventdelplà (TV3), i en programes com Oh Happy Day (TV3) i La Marató (TV3). Actualment treballa de redactor a Diario Vice (Movistar+), un programa de reportatges que tracta temes d’actualitat nacional i internacional des d’una perspectiva innovadora.

 espai

KUBALA, MORENO I MANCHÓN’ (2012-14)

La sèrie va néixer d’una idea original del Javier Olivares i l’Anaïs Shaaff, que van desenvolupar el projecte amb els guionistes Albert Plans, Jordi Calafí i el propi Jotha.

La intenció a l’hora de construir Kubala, Moreno i Manchón era la de crear un projecte ampli i que arribés al màxim de gent possible. Aquests paràmetres van encaixar amb la filosofia de TV3, la cadena que se’n va fer càrrec juntament amb Diagonal TV, la productora de la sèrie.

espai

El procés creatiu de ‘KMM

Els creadors tenien clar que volien fer una sèrie de gènere, en què els protagonistes fossin detectius. Els seus referents a l’hora de començar van ser les ficcions The Unusuals i Terriers; dues sèries de policies que jugaven a barrejar el drama amb la comèdia i que tenien uns personatges atractius.

Segons el Jotha, la creació de personatges és una de les tasques més importants a tenir en compte durant el procés creatiu. Són la base de qualsevol ficció i els que connecten amb el públic; per tant, han d’estar molt ben construïts.

Els noms dels protagonistes van sortir de la cançó Temps era temps de Joan Manuel Serrat, que al mateix temps feien referència a tres històrics jugadors del Barça. A la sèrie, el Kubala i el Moreno són una parella de personatges contraposats; un aporta l’estabilitat i la solidesa, mentre que l’altre és l’esperit lliure; cosa que d’entrada ja genera conflicte. La seva relació i la personalitat de cadascú ja queden clars a a la primera escena del capítol pilot.

I l’aparició del tercer personatge principal, l’Elena Manchón, és el detonant de la sèrie i també marca un punt d’inflexió en la relació entre Kubala i Moreno. Gràcies a ella, la parella es converteix en un equip de detectius molt més competent i eficaç, i la seva amistat queda reforçada.

“El temps que tens per pensar i fer una sèrie és el que marca la seva qualitat.”

 espai

Assentar les bases és fonamental, per això el Jotha va insistir-nos en treballar la idea a consciència des del primer moment. I tot i que la feina a la televisió és sempre contrarellotge, és important dedicar temps a reescriure i polir els projectes.

L’equip de ‘KMM’ va arribar a fer fins a 6 versions a la Bíblia de la primera temporada. L’episodi pilot va rescriure’s fins a 8 vegades; i de mitjana, cada capítol tenia entre 5 i 6 versions.

Pel que fa a la construcció de les trames episòdiques, els guionistes es van haver de documentar sobre el dia a dia d’un detectiu i van informar-se del tipus de casos amb què poden trobar-se. Després d’un estudi exhaustiu, van generar un document amb possibles trames detectivesques, que més endavant configurarien els capítols de la sèrie.

Per la seva feina van rebre un premi del Col·legi Oficial de Detectius Privats de Catalunya en reconeixement a la seva tasca de divulgació i d’investigació relacionada amb la professió. En aquest cas, van endur-se el premi al millor programa de l’any (2012).

espai 

“Els millors professionals i dels que més se n’aprèn són els que tenen l’orgull domesticat.”

 espai

El Jotha va recordar-nos que una bona part de l’ofici de ser guionista consisteix en treballar en equip, i per això és important escoltar els altres i no posar l’orgull per davant. Per a que un projecte estigui ben fet, cal que l’equip que hi ha al darrere vagi en una sola direcció: a favor de la història.