Qui no coneix al Peris d’El cor de la ciutat? O a la Teresa de Ventdelplà? O a la Mercè de La Riera?

És molt probable que, si vius a Catalunya, hagis seguit en algun moment una d’aquestes sèries. Si més no, segur que n’has vist algun episodi o que n’has sentit a parlar.

I és que la telenovel·la catalana té molt prestigi: hi passa la major part del talent audiovisual català, aconsegueix cada dia uns índexs d’audiència notables i s’ha anat consolidant amb el temps com un dels referents del gènere dins de la indústria televisiva.

La guionista Núria Parera ha format part de l’equip de guionistes d’aquestes tres ficcions i té una experiència en la matèria de més de 10 anys. A Showrunners BCN, hem pogut conèixer de primera mà com funciona una writer’s room de telenovel·la, gràcies a la masterclass que va impartir la Núria dins del marc del curs anual de Guió de Sèries.

El sistema de producció d’una telenovel·la és un procés complex perquè hi estan involucrades moltes persones i el ritme de producció és molt exigent. Es necessita velocitat i eficàcia: cada setmana s’han d’emetre 5 episodis, i tant les trames com els personatges han de ser prou sòlids com per durar uns quants anys en antena.

Probablement, els que tenen la màxima responsabilitat són els guionistes perquè sense ells, la resta de la maquinària no pot funcionar. Tècnics, directors, assessors, productors, atrezzistes, actors, maquilladors, muntadors… Tots ells no podrien fer la seva feina sense les idees de l’equip de guió.  Per aquest motiu els guionistes han de treballar molt, bé i ràpid: És un repte. Aquestes condicions impulsen la creativitat., ens diu la Núria.

L’equip de guionistes el formen unes 10 persones: hi ha un coordinador que supervisa tots els estadis del guió, i la resta de guionistes es divideixen entre escaletistes i dialoguistes.

Després de tenir la Bíblia de la sèrie (feta per 3 persones de l’equip), cadascú es posa a fer la seva tasca i treballa de manera que puguin sortir 52 seqüències per setmana, aproximadament. Que queden dividides en 5 capítols d’unes 10-11 seqüències cadascun.

I el marge que tenen els guionistes entre el que escriuen avui i el que s’emetrà per televisió és només de 2 mesos. Per tant, si hi ha qualsevol imprevist, s’ha de tenir l’habilitat de proposar noves idees ja que la màquina no pot aturar-se mai.

Per acabar, la Núria ens va insistir que per a que una sèrie funcioni el més important és tenir uns bons personatges. Ja que si estan ben consolidats, ells sols ja generaran trama. A més a més, com a guionista és imprescindible saber treballar en equip i entendre’s a nivell creatiu amb els companys.

El proper mes de juliol tornarem a tenir la Núria Parera a Showrunners BCN. Aquest cop, impartirà un curs monogràfic de guió: De la realitat a la ficció.