A Showrunners BCN continuem amb la nostra voluntat de donar a conèixer el procés creatiu de les ficcions fetes a casa nostra. I novament, hem unit forces amb O · estudio creativo per impulsar aquesta iniciativa.

La darrera convidada d’aquestes sessions ha estat Clara Roquet, co-guionista de la pel·lícula 10.000 Km, juntament amb Carlos Marques-Marcet, i directora i guionista dels curtmetratges El Adiós i Les bones nenes. Recentment, ha col·laborat amb Jaime Rosales pel guió de Petra (ara en fase de post-producció) i actualment treballa en nous projectes.

L’openclass de Clara Roquet

En una openclass dinàmica i participativa, la cineasta va analitzar algunes de les seves influències i els seus referents cinematogràfics, a més a més d’aconsellar-nos en base a la seva experiència dins la indústria.

Roquet va passar-nos escenes d’El Padrino (Francis Ford Coppola), Carrie (Brian De Palma),  A nuestros amores (Maurice Pialat) i Una mujer bajo la influencia (John Cassavetes).

La manera d’escriure de Roquet es troba entre aquests dos mons, entre aquestes dues escoles: la de les grans narratives com El Padrino i Carrie —més propera al cinema comercial— i la de les petites coses, la narrativa que se centra més en allò quotidià, en el detall.

A tot això, Roquet ens va insistir: “Heu de conèixer les vostres influències i el vostre jardí interior. És important tenir clar què t’agrada, i sobretot, perquè”.

I és que realment és molt important trobar una veu pròpia a l’hora d’escriure: “el pitjor que hi ha és el fet d’escriure des d’un lloc genèric, des dels arquetips, des de la còpia d’altres formules”, va declarar la cineasta.

El procés d’escriptura a quatre mans de 10.000 Km

La cineasta té clar que no hi ha una manera única d’escriure un guió perquè cada projecte és un món. I que encara és més laboriós fer-ho a quatre mans. Però el resultat pot ser molt satisfactori si l’equip s’entén i tots els membres segueixen una mateixa direcció, que consisteix en anar a favor de la història.

La idea de 10.000 Km va sorgir de Marques-Marcet, i juntament amb Roquet li van anar donant forma.

Durant els primers mesos, la metodologia de treball va consistir en parlar molt sobre la història i en veure pel·lícules que servissin de referents. A continuació es van centrar en la construcció dels personatges, que són —especialment en aquest cas— la base de la pel·lícula. El següent pas va ser pactar l’escaleta, repartir-se les escenes per escriure el guió i enviar-se el material mútuament per anar fer les correccions pertinents.

Finalment, 10.000 Km va tenir 12 versions de guió abans de començar a rodar. Durant el procés de reescriptura també van ser molt importants els assajos amb els actors, David Verdaguer i Natalia Tena, que van aportar molts matisos als seus personatges, que posteriorment els guionistes van incorporar al guió.