S’ha escrit molt sobre el triomf de les històries de dones als Emmys d’aquest any. I és que realment ha estat una edició que ha trencat barreres i ha superat rècords en totes les categories.

La distopia de ‘The Handmaid’s Tale’, basada en la novel·la de l’autora Margaret Atwood, s’ha endut 8 premis, entre ells els de millor sèrie dramàtica, millor directora (Reed Morano), millor actriu protagonista i millor actriu secundària (Elisabeth Moss i Ann Dowd) i millor guió (Bruce Miller).

En la categoria de comèdia han tornat a triomfar ‘Veep’ i la seva actriu protagonista, Julia Louis-Dreyfus; mentre que el millor guió de comèdia ha estat per Aziz Ansari i Lena Waithe per l’episodi ‘Thanksgiving’ de ‘Master of None’. Amb aquesta victòria Waithe s’ha convertit en la primera dona afroamericana que guanya en aquesta categoria, la de l’escriptura de comèdia. Però el premi encara és més especial. I és que l’argument del capítol, centrat en un personatge femení que reconeix la seva homosexualitat davant la seva família, es basa en l’experiència personal de la creadora.

També s’han premiat històries de dones a les Limited Series i les TV movies: l’episodi ‘San Junipero’ de ‘Black Mirror’, que relata una història d’amor sci-fi entre dues dones, i ‘Big Little Lies’. Aquesta última, basada en la novel·la de Liane Moriarty, té un potent cast de dones i compta també amb dones darrere les càmeres: les actrius Reese Witherspoon i Nicole Kidman també han fet de productores executives. De fet, aquesta aliança sorgida de l’amistat es va fer amb l’objectiu de “posar les dones al capdavant de les seves històries i de convertir-les en les heroïnes de les seves històries”, en paraules de Witherspoon.

Però no hem d’oblidar que aquestes ficcions no són representatives del tractament del gènere femení a la ficció ni del paper que tenen les dones a les sèries, tant davant com darrere les càmeres. Segons Los Angeles Times, només 21 dels 114 guionistes nominats a aquesta edició dels Emmys eren dones. Mentre que d’entre els 25 directors candidats al premi, només hi havia 3 directores.

I és que les dones encara són una minoria en els càrrecs de responsabilitat de la indústria i també a les sales de guionistes. Actualment als Estats Units, les dones només suposen el 28% del total de creadors, directors, guionistes, productors, muntadors i directors de foto del sector televisiu.

La situació a Espanya és similar: un informe de la SGAE fet el 2012 deia que només el 24% dels guionistes de sèries nacionals són dones, davant del 76% d’homes que escriuen per la pantalla.

A més a més, els sous de les dones a la indústria tampoc són els mateixos que els dels homes amb el mateix càrrec. Darrerament hem vist moltes declaracions d’actrius que denuncien la situació, però això també passa a les directores, guionistes i altres càrrecs de la indústria.

Així doncs, malgrat tot, i sense deixar de banda que els Emmys d’aquest any han suposat un pas endavant pel gènere femení a les sèries, encara queda molt camí per fer.

Com va demanar Nicole Kidman al seu discurs dels Emmys: “Així que ara, més papers bons per dones, si us plau. Gràcies”. I nosaltres afegim: més llocs de treball per totes les creadores i les professionals de l’audiovisual en general.